tisdag 14 februari 2012

Dag 7 – Hur aktiverar du din hund?

Hur jag aktiverar min hund...

Känns som jag får så korta svar på alla frågor men han får två långpromenader per dag med massa lösspring i skogen varje dag, dock mest på morgonen nu då det är så mörkt på kvällen. Kissrundor får han också, en lite längre på eftermiddagen. Han motioneras oftast minst 2 timmar per dag. Sedan ser dagar olika ut såklart.

Kan bli lite sök och ibland spår på promenaderna men blir inte så ofta då jag är själv. Just nu tränar vi lydnadsmoment, som fritt följ vi fokuserat mycket på senaste veckan. Ska försöka få igång agilityn på riktigt men det blir inte så ofta nu när det är vinter. Blir så rått i ridhuset då men annars kan det hyras när man vill. :) Lite trix brukar vi träna men har snart slut på idéer.
Brukar låta honom söka godis inomhus o.s.v. Vardagslydnad och sådant dyker ju upp varje dag. Är mycket träning i passivitet då vi har två småbarn som ränner omkring. :)

Använder ofta klicker när jag tränar speciellt i början av det vi ska träna så man kan shejpa det som skall läras in. Leker gör vi såklart, fast på slutet har det mest varit som belönig eller vid omvänt lockande.

Vi har blivit medlem i brukshundklubben så i vår kommer vi antagligen hänga mycket där, vilket jag längtar till! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar