måndag 2 januari 2012

Länge sedan

Har inte skrivit på ett tag. Varit fullt upp med allt. :)

Idag börjar allvaret igen, barnen på dagis och jag sitter och pluggar. Långpromenad med Niilo i morse och det var jättehalt ute.

Det går bra att promenera med Niilo, vi lär honom att strosa samt göra sina behov först sedan endast gå vid våran vänster sida. Han gillar att lukta och småskvätta och fick han bestämma skulle han göra det hela tiden. Det är slut på sådant nu när man snart är ett år och behöver motion. Vi har ofta haft honom lös som valp i skogen och i stugan o.s.v. och gått promenader men inte riktigt ställt krav. Dock har vi alltid belönat kontakt vid promenad så detta har inte varit speciellt svårt att lära honom. Han går OFTAST nöjd vid sidan i bra tempo tack och lov. Inget drag eller så. Ibland säger jag varsågod, och han får lukta och kissa lite till. Men bara om han varit duktig.

Det är svårt att veta hur man ska göra med vissa saker. Vissa väljer att låta hunden lukta, skvätta m.m. jämt eller så kanske hunden automatiskt vill gå vid sidan. På korta kissrundor bryr jag mig inte så mycket om hur Niilo går eller beter sig (bara han inte drar i kopplet). Men för att kunna promenera i bra tempo tycker iaf vi att detta är en bra och snäll lösning. Om Niilo drar i kopplet stannar jag alltid och inväntar honom. Han kommer ganska snabbt och ställer sig på min vänstra sida för att fortsätta gå. Detta har jag själv väntat in och klickat.
Hur gör ni andra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar