söndag 15 januari 2012

Helg

Åh, vad dålig uppdatering det blivit känner jag. Har varit på hjärtintensiven i veckan så har varit helt slut när jag kommit hem och det har inte blivit mycket som hänt inom hundvärlden för mig förutom promenader.

Men nu är vi redan igång igen och tränar mest platsliggning och fritt följ. Platsliggning går galant inget vi gentligen behövt tränat på så mycket, men ska snart öka svårighetsgraden lite. Fritt följ därimot är ju skitsvårt! Vet inte varför men Niilo har problem att förstå att det är just "bara" det han ska göra. Dessutom att få honom att förstå den rätta positionen och hålla den. Jag som trodde att det skulle vara minst svårt att lära honom. Så fel jag hade. Sedan är jag som så att jag gärna har lite bråttom. Vill att allt ska hända så snabbt och med hundträning måste man ha tålamod, och jag försöker att inte gå för fort fram. Nästan så jag ska filma allt sammans redan nu för att se utveckling sedan. Kan vara roligt att ha.

Vad har annars hänt? Niilo träffade nog sin själsfrände här om dagen. En blandrastik. De gick så fint förbi varandra och ägaren till tiken vände om efter de passerat och frågade om de fick hälsa. Det hela slutade med massor av lek och de lekte så himla bra tillsammans. Niilo kan annars ses som ganska dryg av andra hundar eftersom han är så snabb och lekfull. Denna tik var likadan och lekte på exakt samma vis. Egentligen gillar jag inte att folk släpper fram sina hundar till mig men detta möte ångrar jag inte. Nu måste jag bara stärka inkallning på Niilo när han leker med andra hundar. Hur tusan ska jag som matte kunna vara roligare än det när man heter Niilo? Han kommer fram till mig ibland för att kolla läget, men det är bara när han vill. Annars på de mesta andra saker är inkallningen perfekt. T.om. när han leker och busar med ungarna eller roliga dofter ute i skogen.

Hundmöten går bättre och bättre. Jag försöker leka mig förbi andra hundar just för att han inte ska dra. Det går framåt. Det är inte alltid lätt att ha en social hund även om det är en egenskap jag gillar hos honom så det blir en svår balansgång det där.

Idag har jag träningsvärk, var ute och åkte madrass och "snowboard" med ungarna igår. Jag var ju tvungen att testa snowboarden av plast men ramlade så jag har skapligt ont idag av det också. Var länge sedan jag åkte bräda själv men har aldrig åkt på en i plast.

I går var jag dessutom ute och åt middag med en kär vän vilket var gott men jag blev så mätt. Har nog aldrig varit så mätt någon gång. Vi åkte hem elva och kyparen undrade vad vi höll på med. Ha ha, krogen öppnade nämligen precis våningen under och det var tydligen mycket konstigt att åka hem kl elva. Skönt var det att komma hem.

Niilo har även hunnit bli 11 månader, snart ett år kan inte tro det.

Kan tyvärr inte bjuda på några nya bilder håller på att föra över alla från mobilen (rensar lite) och det är 30 minuter kvar.

Bild tagen av Pia.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar