lördag 23 juli 2011

Skvallerträning...

Det gick bra igår på promenaderna. Vi såg hundar på lite längre avstånd och jag tror det är bra att börja så. Niilo blir verkligen uppmärksam när vi möter andra hundar nu. Vet inte om det är för att han ser bättre och längre nu för han har inte reagerat förr. Iaf så klickar jag och ger godis innan han skäller. Han har fattat galoppen rätt fort så när det kommer någon hund/människa eller vad som helst så har han börjat titta på mig istället för på det som kommer. Bra jobbat killen! Det börjar åt rätt håll. Vet inte om det kan ha och göra med någon spökålder? Finns det egentligen en sådan? Han börjar bli äldre iaf och jag antar att det är lite hormoner som spökar eftersom han ibland lyfter på benet när han kissar också...
Eller så är det för att vi varit i stugan med honom och han har inte sett så mycket andra hundar på någon vecka..?

I går var Niilo själv tre timmar och det gick jättebra. Jag har ökat tiden bit för bit och är riktigt imponerad att han/vi hunnit så här långt redan. Eller inte vet jag vad som är vanligt för en 5 månaders valp, men jag hade räknat med längre tid innan han kan vara ensam så länge. Visst, hade det varit varje dag hade det kanske inte fungerat, men nu är det ju väldigt sällan och då fungerar det bra. Syster som jobbar här bredvid gick och lyssnade utanför om man hörde honom men knäpptyst som vanligt. :)

Nu ligger han och sover här bredvid mig, jag ska passa på att ta det lite lugnt innan det är 25-års kalas ikväll!

2 kommentarer:

  1. åh vilket fint typsnitt du har i din rubrik! Vad heter den? :D

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag har två hundar är det dåligt med ensamhetsträning enbart för Timmy vilket är lite synd. Visst hade jag kunnat göra det också men ibland räcker liksom inte tiden till och det kan kännas lite onödigt.. men med Nemo hemma klarar Timmy också tre timmar bra. (Eller ja, ibland kan en liten olycka ha hänt inne och en sko kan stå mitt på golvet i vardagsrummet men peppar peppar, så har inget värre hänt)

    SvaraRadera