måndag 16 maj 2011

Måndag morgon

Måndag morgon igen. Veckorna går så fort... I går var det söndag och valpkurs stod på schemat. Det gick faktiskt bra. Eller, jo det gick bra. Tycker det blir mycket vänta och mycket teori, vilket Niilo inte verkar gilla. Speciellt inte när han börjar bli lite trött, då vill han inte sitta på den där plastlådan utan strid. Ha ha. Bara att bita ihop. Jag tycker också det är grymt bra för jag vet att detta är något vi måste träna på. Det "jobbiga momentet" för oss. Ni vet det man gruvar sig för men måste genomföra?

Han är en av de yngsta i gruppen, förutom en annan valp som bara sover och sover (tänk om Niilo fick lite av hans trötthet?). Fast Niilo är grymt duktig på övningarna vi gör, han kan allt på en gång och vi har absolut inga problem med kontakten och jag är så glad för det. Ett exempel på en övning från igår är att vi vill att hunden skall leka med oss. Vi busar upp dem med kampleksak och sedan släpper vi leksaken och springer iväg. Då är det meningen att vi vill att hunden ska komma efter oss med leksaken och vilja leka med oss. Många hundar vill tydligen leka själv och sticker med leksaken. Jag har lekt med Niilo sedan dag ett och jag vet att han älskar att leka med oss. Så därför var detta inget problem alls. Trotts störningar med lekande valpar överallt. Duktig kille. Det var väl dagens skryt antar jag? Kan inte låta bli ibland. :)

Efter kursen ville jag så gärna åka och kika på valputställning i Gävle, men tyvärr gick mina planer i stöpet som vanligt. Ha ha, undrar hur mycket fritid man har när man inte ens kan åka bort själv någon timme på en söndag? Dock fick jag spendera tiden i ett dass uppe i stugan. Vi målade om det vitt på insidan och det blev jättefräscht. Niilo är överlycklig där uppe, det märks. Knappt några grannar så man får springa lös hur mycket man vill på stora tomten. Speciellt när man alltid kommer på inkallning, då behöver man aldrig koppel där. :) Längtar tills vi kan bo där i sommar. Barnen också såklart. :)

Noah åkte fyrhjuling med farfar sin ända från Järbo till Småfäbodarna igår. Han tyckte det var jätteroligt. Ska tillägga att det spöregnade. Vet inte var han fått den äventyrliga sidan från...

Nu blev det mycket text här. Önskar jag hade någon bild att bjuda på men allt ligger på kameran.

Trevlig måndag. Hoppas någon har soligt idag, för det har inte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar